Elementy biznesplanu – jak go stworzyć?

Gru 9, 2020 Dla przedsiębiorców
biznes plan dla przedsiębiorcy

Długość biznesplanu różni się znacznie w zależności od firmy. Wszystkie informacje powinny zmieścić się w 15–20-stronicowym dokumencie. Jeśli istnieją kluczowe elementy biznesplanu, które zajmują dużo miejsca – takie jak wnioski o patenty – powinny być przywołane w planie głównym i włączone jako załączniki. Jak wspomniano powyżej, nie ma dwóch takich samych biznesplanów. Ale wszystkie mają te same elementy. Poniżej przedstawiono niektóre typowe i kluczowe części biznesplanu.

Streszczenie: Ta sekcja przedstawia firmę i zawiera deklarację misji wraz z wszelkimi informacjami na temat kierownictwa firmy, pracowników, operacji i lokalizacji.

Produkty i usługi: w tym miejscu firma może przedstawić produkty i usługi, które będzie oferować, a także obejmować ceny, żywotność produktu i korzyści dla konsumenta. Inne czynniki, które mogą zostać uwzględnione w tej sekcji, obejmują procesy produkcyjne i produkcyjne, wszelkie patenty, które firma może posiadać, a także zastrzeżoną technologię. Można tu również zamieścić wszelkie informacje dotyczące badań i rozwoju.
Analiza rynku: Firma potrzebuje dobrego zarządzania branżą, a także rynkiem docelowym. Przedstawi on, kim jest konkurencja i jak wpływa na branżę, wraz z jej mocnymi i słabymi stronami. Opisuje również oczekiwany popyt konsumentów na to, co sprzedają firmy oraz jak łatwo lub trudno może być przejęcie udziału w rynku od operatorów zasiedziałych.

Strategia marketingowa: ten obszar opisuje, w jaki sposób firma przyciągnie i utrzyma bazę klientów oraz w jaki sposób zamierza dotrzeć do konsumenta. Oznacza to, że należy określić jasny kanał dystrybucji. Przedstawi również plany kampanii reklamowych i marketingowych oraz za pomocą jakich rodzajów mediów te kampanie będą prowadzone.
Planowanie finansowe: aby przyciągnąć stronę czytającą biznesplan, firma powinna uwzględnić swoje planowanie finansowe i prognozy na przyszłość. Sprawozdania finansowe, bilanse i inne informacje finansowe mogą być uwzględnione w przypadku już istniejących firm. Nowe firmy będą zamiast tego zawierać cele i szacunki dla pierwszych kilku lat działalności oraz potencjalnych inwestorów.

Budżet: każda dobra firma musi mieć określony budżet. Obejmuje to koszty związane z personelem, rozwojem, produkcją, marketingiem i wszelkie inne wydatki związane z działalnością.

Rodzaje planów biznesowych

Biznesplany pomagają firmom określić ich cele i pozostać na właściwej drodze. Mogą pomóc firmom w rozpoczęciu i zarządzaniu sobą, a także w rozwoju po uruchomieniu. Działają również jako środek zachęcający ludzi do współpracy i inwestowania w biznes.

Chociaż nie ma dobrych ani złych planów biznesowych, można je podzielić na dwie różne kategorie – tradycyjne lub odchudzone startupy. Według specjalistów najczęściej stosuje się tradycyjny biznesplan. Są standardowe, o wiele więcej szczegółów w każdej sekcji. Są one zwykle znacznie dłuższe i wymagają dużo więcej pracy.

Z drugiej strony, szczupłe biznesplany startupów wykorzystują standardową strukturę, mimo że nie są tak powszechne w świecie biznesu. Te biznesplany są krótkie – jak jedna strona – i zawierają bardzo mało szczegółów. Jeśli firma korzysta z tego rodzaju planu, powinna spodziewać się bardziej szczegółowych informacji, jeśli zażąda tego inwestor lub pożyczkodawca.

Przez Akademia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *