Długość biznesplanu różni się znacznie w zależności od firmy. Wszystkie informacje powinny zmieścić się w 15–20-stronicowym dokumencie. Jeśli istnieją kluczowe elementy biznesplanu, które zajmują dużo miejsca – takie jak wnioski o patenty – powinny być przywołane w planie głównym i włączone jako załączniki. Jak wspomniano powyżej, nie ma dwóch takich samych biznesplanów. Ale wszystkie mają te same elementy. Poniżej przedstawiono niektóre typowe i kluczowe części biznesplanu.
Streszczenie: Ta sekcja przedstawia firmę i zawiera deklarację misji wraz z wszelkimi informacjami na temat kierownictwa firmy, pracowników, operacji i lokalizacji.
Produkty i usługi: w tym miejscu firma może przedstawić produkty i usługi, które będzie oferować, a także obejmować ceny, żywotność produktu i korzyści dla konsumenta. Inne czynniki, które mogą zostać uwzględnione w tej sekcji, obejmują procesy produkcyjne i produkcyjne, wszelkie patenty, które firma może posiadać, a także zastrzeżoną technologię. Można tu również zamieścić wszelkie informacje dotyczące badań i rozwoju.
Analiza rynku: Firma potrzebuje dobrego zarządzania branżą, a także rynkiem docelowym. Przedstawi on, kim jest konkurencja i jak wpływa na branżę, wraz z jej mocnymi i słabymi stronami. Opisuje również oczekiwany popyt konsumentów na to, co sprzedają firmy oraz jak łatwo lub trudno może być przejęcie udziału w rynku od operatorów zasiedziałych.
Strategia marketingowa: ten obszar opisuje, w jaki sposób firma przyciągnie i utrzyma bazę klientów oraz w jaki sposób zamierza dotrzeć do konsumenta. Oznacza to, że należy określić jasny kanał dystrybucji. Przedstawi również plany kampanii reklamowych i marketingowych oraz za pomocą jakich rodzajów mediów te kampanie będą prowadzone.
Planowanie finansowe: aby przyciągnąć stronę czytającą biznesplan, firma powinna uwzględnić swoje planowanie finansowe i prognozy na przyszłość. Sprawozdania finansowe, bilanse i inne informacje finansowe mogą być uwzględnione w przypadku już istniejących firm. Nowe firmy będą zamiast tego zawierać cele i szacunki dla pierwszych kilku lat działalności oraz potencjalnych inwestorów.
Budżet: każda dobra firma musi mieć określony budżet. Obejmuje to koszty związane z personelem, rozwojem, produkcją, marketingiem i wszelkie inne wydatki związane z działalnością.
Rodzaje planów biznesowych
Biznesplany pomagają firmom określić ich cele i pozostać na właściwej drodze. Mogą pomóc firmom w rozpoczęciu i zarządzaniu sobą, a także w rozwoju po uruchomieniu. Działają również jako środek zachęcający ludzi do współpracy i inwestowania w biznes.
Chociaż nie ma dobrych ani złych planów biznesowych, można je podzielić na dwie różne kategorie – tradycyjne lub odchudzone startupy. Według specjalistów najczęściej stosuje się tradycyjny biznesplan. Są standardowe, o wiele więcej szczegółów w każdej sekcji. Są one zwykle znacznie dłuższe i wymagają dużo więcej pracy.
Z drugiej strony, szczupłe biznesplany startupów wykorzystują standardową strukturę, mimo że nie są tak powszechne w świecie biznesu. Te biznesplany są krótkie – jak jedna strona – i zawierają bardzo mało szczegółów. Jeśli firma korzysta z tego rodzaju planu, powinna spodziewać się bardziej szczegółowych informacji, jeśli zażąda tego inwestor lub pożyczkodawca.